Monday, June 29, 2009

....JANGAN sIMpaN DUIT !!! - (something to share)..

Artikel ni aku dapat e-mail dari kakak iparku....dia ni rajin betul meng'forward'kan e-mail2 yang berbentuk artikel tuk dijadikan informasi...so , let's read ape maksud artikel ni. Then, korang fikirlah sama ada benda ni logik atau tidak, sama ada ianya rasional atau tidak ye....

..."Jangan simpan duit....kertas atau elektronik..."


" Aku tak baca detail sangat tapi sejak jadi unit trust consultant ni , aku tau satu rule yang disebut RULE 27...org ekonomi tau benda ni. Kalau nak tahu half value the money....guna rule ni bahagikan dengan inflasi rate. Sekarang ni inflasi 4% >, 72/4 = 18. Meaning to say..dlm masa 18 tahun lagi , value duit RM100 kan jadi RM50.

Oleh itu , saving kita hendaklah cari yang dapat bagi return per year lebih besar drpd interest rate. Cthnya ; kalau saving dlm tabung haji... 4.75% dengan interest rate 4% , dlm masa 18 tahun akan datang , secara teori kita akan hanya ada keuntungan 0.75%.

Pasal financial planning tu , ada yang kata duit boleh disimpan sampai 2nd & 3rd generation...but aku ragu2 sikit sebab apa yag aku tahu , pakar2 ekonomi dunia meramalkan akan berlaku krisis ekonomi yang teruk yang boleh hancurkan ekonomi kapitalis. (memang mereka bukan Tuhan , tapi sekurang-kurangnya mereka ada fakta yang kukuh untuk sokong pendapat mereka ). Pakar ekonomi Islam yang merujuk kepada Al-Quran dan hadis juga mengesahkan perkara ini pasti terjadi.

Bila ekonomi kapitalis collapse , kita tak boleh amik duit dalam bank. Aku dengar ceramah Mr Matthias Chiang, bekas penasihat politik Tun Dr. M. Dia kata ni pasti terjadi dalam masa terdekat , 5 tahun , tapi perkara ni tak mungkin dicakap dalam perhimpunan agung UMNO. Dia kemukakann bukti berupa kenyatan2 dari penasihat2 Bush , professor di Harvard & Oxford , org2 kuat IMF , Bank Dunia & segala sifu2 zionis. Mereka kata system ekonomi kapitalis akan collapse , keadaan dunia akan jadi lebih teruk daripada krisis ekonomi dunia tahun 1930's. Dan dia juga menulis buku bertajuk "Fast Forward"...

Umar Vadillo yang terkenal pernah mengkaji system kapitalis. Katanya , sistem kapitalis memang dah nak hancur tak lama lagi. Jadi org sekarang banyak membeli duit emas yang dikeluarkan oleh syarikatnya yang beribupejabat di Dubai & cawangannya di Labuan. Katanya org Malaysia yang paling banyak menyimpan dlm akaun syarikatnya ialah Dr M & Pak Lah. Maknanya diaorg ni memang well prepared utk hadapi kehancuran sistem kapitalis.


Seorang Professor , Prof Kamil ada tulis buku pasal duit kertas & duit dlm bentuk angka ni (duit elektronik). Katanya duit dlm bentuk angka tu tak wujud sebenarnya dlm bank. Duit kertas yang kita simpan di bawah bantal atau tabung di rumah pulak , akan menyusut dan menyusut dengan teruk sekali. RM 1000.00 hari ni tak boleh ape pun pada masa depan. Terkejut aku baca penerangannya pasal 'money creation' oleh bank. Masalahnya cerita ni takkan keluar dlm arus perdana Malaysia (utusan , berita harian , star , nst)...Akhbar kita hanya memetik sebijik2 dari CNN , BBC...yang sebenarnya tak betul....Media mcm ni takkan cakap perkara yang benar. Kebenarannya , ekonomi sekarang sudah teruk..nak tahu teruk atau tidak , bacalah akhbar2 eksklusif utk geng2 zionis seperti Herald , Weekly Commentator , Jerusalem Post dan etc. Akhbar2 ni boleh di access via internet... Kemudian aku buat research sikit2 pasal money meltdown dan juga kekayaan dlm Islam.

Kekayaan sebenar ialah :
1) tanah (lebih baik tepi sungai atau ada air yang mengalir berdekatannya).

2) emas & perak.

Dan mengejutkan , sekarang ni emaslah yang sedang dikumpul oleh zionis. Rezab emas terbesar ialah di US & Europe. Nak ambil emas , mereka tukarkan kepada negara lain dengan duit kertas.
Sudahnya , kita semua satu dunia simpan duit kertas yang menurut pakar ekonomi tak akan bernilai di kemudian hari. (rujuk rencana via internet yang bertajuk 'THE DEATH OF MONEY'). Yang bernilai ialah emas , miyak dan kemudian air yang bersih. (kerana air akan tercemar teruk pada masa hadapan ). BBC pada tahun 2001 melaporkan bahawa air 'SEA OF GALILEA' (sebuah tasik sebenarnya) di Palestin sedang surut dan tidak ada tanda2 akan pasang semula. Ada kenyataan yang menerangkan bahawa RIBA (FAEDAH BANK) , akan dengan sendirinya menjadi penyebab kepada kehancuran sistem ekonomi kapitalis nanti.

Bukti dah ada depan mata iaitu krisis ekonomi Asia tahun 1997 , angkara George Soros dulu. Datuk tu kata dia tengah kaji Al-Quran dan dapat tahu apa erti kekayaan sebenar. Bila baca surah Yusuf , dia terkejut , dan baru tahu kita semua kena simpan makanan, bukannya DUIT KERTAS or DUIT ELEKTRONIK. Mengejutkan juga bila dapat tahu US skang , selain emas & minyak , SEDANG MENYIMPAN MAKANAN SEBERAPA BANYAK YANG BOLEH !!!...Duit kertas & duit elektronik pulak dilambakkan ke negara lain dimana tiga per empat dolar sekarang sedang berligar2 di luar US dan sedang menunggu masa utk collapse. (rujuk rencana2 mengenai krisis Amerika).

beberapa petikan :

1- "over time , there is only one direction the dollar to go- lower" (Bob Mc Teer , Presiden Bank of Dallas0

2- "we have a 75% chance of crisis within 5 years" (Paul Volker , bekas pengerusi Federal Reserve Board)

well....tuk pembaca sekalian , aku letak artikel ni sekadar ingin berkongsi maklumat tuk kita jadikan panduan. Bukannya nak suruh percaya tapi kita kena ambil langkah yang perlu tuk masa depan.....benda ni semua terpulang pada pendapat individu masing...bak kata it's better to prevent than to cure( lebih baik mencegah dr mengubat)....what ever..lu orang pikirlah sendiri...kla, till next time, bye..

No comments:

abang & adik

abang & adik
my two litlle heroes..

danial with papa

danial with papa

on a car riding to the moon...

on a car riding to the moon...

kat KENNY ROGER'S

kat KENNY ROGER'S

abang tgh pegang adik....

abang tgh pegang adik....
danial & jafin - dj

happy time

happy time
nanajoe family

DIANA & JOHAN

DIANA & JOHAN
the loving couple

1 week old....baru maa...

1 week old....baru maa...

kat jeti

kat jeti
persatuan nelayan tmn bukit kuchai...yoyo oo aje..

posing tak hengat

posing tak hengat

jafin 2nd besday kt secret recipes

jafin 2nd besday kt secret recipes
hepi besday sayang...

besday papa yg ke -29

besday papa yg ke -29
papa with jafin