Thursday, July 9, 2009

Semilang goreng berlado


resipi ni aku belajar dr mak mertua aku....makanan fav hubby lak tu. and kebetulan ari ahad baru ni hubby pergi mancing, dapatlah ikan semilang , baung dan yg banyak gelama lah....rezeki tu...Nak dijadikan citer , aku ni dulu tak suka makan semilang ni, yang aku tau keli je, pastu hubby larr ajar makan semilang masa balik ke Sg Besar....rasanya sedap & manis..(especially kalau yang fresh punya....). Kla , taknak citer banyak , jom kita tengok ape bahan2 nya..
Bahan -bahan :
- 2 ekor ikan semilang (disiang , basuh & dibersihkan)
- 2 ulas bawang putih (dihiris halus)
- 2 ulas bawang merah (dipotong bulat)
- 2 keping asam gelugor
- 20 tangkai cili kering (ditumbuk hancur)
- 2 sudu kecil gula
- sedikit garam & kunyit
Cara menyediakannya :
1. Gaulkan garam & kunyit sebati dengan ikan. Goreng hingga garing.
2. Tumis bawang putih & merah hingga naik bayu & agak layu sedikit. Masukkan cili kisar. Biarkan masak sehingga agak garing.
3. Masukkan asam gelugor , gula & garam. Gaul sebati.
4. Masukkan ikan yang telah digoreng tadi. Gaulkan & boleh dihidangkan.
senang kan...ni orang masakan mendarat...hahahahhaa..mesti pelikkan dengar namanya...
Anyway , selamat mencuba ek....kla , till next time, bye..

4 comments:

Zue said...

hai diana
wah banyaknya resipi kat blog you ni!!! bagus bagus
nanti saya boleh cuba satu-persatu :D

anyway,
my son sebenarnya abah dia yang train
mula-mula , dia buat jadual
every 2-3 hours kena pergi toilet
sama ada nak kencing atau tak, pergi saja
lepas 2-3 hari
dia akan beritahu sendiri dia nak kencing bila
tapi awal-awal , akan ada accident sikit-sikit la
lepas tu okay

train dia buang air besar di toilet...hehehe
belum berjaya lagi
saya rasa dia takut tengok the flushing toilet
tak apalah
perlahan-lahan

will visit your site again
keep on cooking and posting great recipes ya !!

dianahaznida said...

hehehehehe.....ala, masak biasa2 aje, most of it ceduk kat blog kak hanieliza...hehehehe..ada banyak tapi tak post lagi.

ooooo..ye ke.anak diana yg sulung dh 2 thn 5 bulan.bukan ape , nak train awal2..plak tu ada adik dia lagi baru 5 bulan..so dh kena beli diapers for both.

my mum said ,masa diana kecik dulu , 2 years something , dh tak pakai diapers dh.anyway , thanks for the tips...rajin2 lah berkunjung yek..

Aylamyra said...

salam semilang ke ikan sembilang..he..he aku suka kalau masak asam pedas perghhhhhh...

apa-apa pun masak berlada ni pun peberet aku nih...wahhhh

Farasela said...

lauk kegemaran aku nie diana...biler lg nk jemput aku dtg umah mkn lauk nie?hehehehe...

abang & adik

abang & adik
my two litlle heroes..

danial with papa

danial with papa

on a car riding to the moon...

on a car riding to the moon...

kat KENNY ROGER'S

kat KENNY ROGER'S

abang tgh pegang adik....

abang tgh pegang adik....
danial & jafin - dj

happy time

happy time
nanajoe family

DIANA & JOHAN

DIANA & JOHAN
the loving couple

1 week old....baru maa...

1 week old....baru maa...

kat jeti

kat jeti
persatuan nelayan tmn bukit kuchai...yoyo oo aje..

posing tak hengat

posing tak hengat

jafin 2nd besday kt secret recipes

jafin 2nd besday kt secret recipes
hepi besday sayang...

besday papa yg ke -29

besday papa yg ke -29
papa with jafin